Udržitelná móda není jen o módě. Vlastně je oblečení v tom celém až jako třešnička na dortu. To, co je daleko důležitější, je dort samotný.
Udržitelnost není žádný definitivní stav, kam se potřebujeme dostat. Nelze vytyčit kroky, které splníme a budeme tam. Udržitelnost není statická záležitost, je to to dynamický proces, kdy stále a znovu hledáme nejlepší možný poměr všech proměnných. Proto móda nikdy opravdu udržitelná nebude. Udržitelná je jen snaha o rovnováhu. A upřímná touha dělat v každou chvíli to nejlepší nejen pro svůj vlastní profit, ale ve prospěch celku.
Lidí je na planete čím dál víc a všichni se potřebují do něčeho oblékat. Velká část se jich chce navíc oblékat podle svých představ a v souladu s trendy. Naše přání a touhy roztáčejí kola obří mašinérie, kterou si nedokážeme v její skutečné obludnosti ani představit. Miliony tun surovin, miliony hektolitrů vody, zpracování, barvení, bělení, výroba doplňků, obří haly, továrny, pole, farmy… Kde je v tom nějaká udržitelnost?
Udržitelný, přírodní a lokální
Udržitelná móda není jen o módě. Vlastně je oblečení v tom celém až jako třešnička na dortu. To, co je daleko důležitější, je dort samotný. Z čeho jsme ho upekli a jak. A co je vlastně motivací pro tohle všechno. A to je důvod, proč lněné šaty z lokální výroby můžou být skvělý produkt, ale k udržitelnosti mít hodně daleko. Je přírodní a lokální špatně? Samozřejmě, že není. Jen je to prostě málo.
Pyramida udržitelnosti
Chceme-li skutečnou a trvalou změnu, musíme začít od základů a ty musejí být skutečně pevné a stabilní. A co je základem průmyslu, který se týká skutečně nás všech na každodenní bázi?
Přece lidé. Největším hříchem fast fashion je to, že s nějakým respektem může počítat až úplně koncový zákazník. A ani ten ne vždy. Ten největší posun k udržitelnější módě nenastává při rozhodnutí vyměnit konvenční bavlnu za organickou, ale při nastavování respektujících podmínek pro všechny lidi, kteří se v dodavatelském řetězci objeví. Férové mzdy, férové ceny. Konec se slevovým marketingem, v udržitelném kalendáři Black Friday nebo Cyber Monday nenajdete. Nejde o cenu, jde o hodnotu. O hodnotu lidské práce, o lidskost jako takovou.
A pak tu máme přírodu. Proč je příroda a životní prostředí až na druhém místě? Copak to není to, proč to všechno děláme a chceme? A tušíte, proč je úroveň ochrany životního prostředí na nejhorší úrovni zrovna v rozvojových zemích? Když nemáte co jíst a kde bydlet, když žijete ve válce, tak vymírání korálových útesů je to poslední, co vás bude trápit. Zapomínáme na to, že ochrana přírody je luxus, který si může dovolit jen někdo. A může si ho dovolit proto, že žije v prostředí, které respektuje jeho hodnotu a potřeby. Takže je to privilegium a měli bychom ho náležitě využívat.
Dalším kousíčkem do skládačky jsou materiály. Tohle je jedno z nejkomplexnějších témat. Ne vše přírodní je zároveň i udržitelné. Bavlna je přírodní surovina, ale její konvenční pěstování je zodpovědné za obrovskou spotřebu pesticidů, které otravují půdu i vodu. Biobavlna je samozřejmě daleko lepší, ale má menší výnosnost. A pak tu máme materiály, které nejsou přírodní ani trochu, ale vznikají díky recyklaci různých odpadních surovin - třeba pet lahví. Není udržitelnější zužitkovat část našeho vlastního odpadu než pěstovat jen další a další suroviny?
Udržitelné by měly být nejen materiály, ale také procesy. Zpracovává se surovina tam, kde vyrostla nebo cestuje přes půl světa? Jak probíhá doprava, balení nebo i samotné zpracovávání?
Možná začínáte mít pocit, že takhle byste si to tričko nikdy nevybrali. Protože není ve vaší moci tohle všechno kontrolovat, vlastně to ani nedokážete často objektivně zjistit. Tak si pojďme udělat malý checklist, který vám zjednoduší práci.
Deset bodů pro udržitelnost
Tak schválně, kolik jich splní náhodně vybraná věc z vaší skříně?
- Produkt je z přírodního/recykl/udržitelného materiálu
- Znáte alespoň jednoho konkrétního člověka, který za značkou stojí
- Víte kdo to ušil nebo kde přesně byl výrobek ušitý
- Máte možnost snadno a rychle získat veškeré informace o podrobnostech výroby, které potřebujete
- Značka komunikuje nejen své úspěchy, ale i své snahy o zlepšování
- Firma si zakládá nejen na produktu, ale i na procesech a funguje udržitelně na všech úrovních
- Cenová politika je transparentní a slevy odůvodněné
- Najdete propojení s dalšími subjekty, které sdílejí stejné hodnoty
- Snaha zlepšovat životní prostředí jde nad rámec vlastního prodeje produktů - finanční nebo jiné investice do projektů, které s produktem nesouvisejí
- Už tu věc máte nějakou chvíli a stále vypadá skvěle
Máte alespoň půlku? To už je slušný začátek. Vlastně nejde ani tak o to, jestli dosáhnete nejvyššího skóre. Protože je ještě jeden aspekt, se kterým celá snaha o udržitelnost stojí a padá - a to je vědomý spotřebitelský přístup.
Potřebuji to vůbec?
Nové články do tvého mailu
Budeme s tebou jako první sdílet nové články, informace o nových kolekcích,exkluzivních slevách, ale i o tom, co se děje okolo Summer & Myles.
Vložením e-mailu souhlasíš s podmínkami ochrany osobních údajů